Welkom bij

Wereldwinkel Bussum

Mijn winkelwagen

is leeg  

Uw winkelwagen is leeg!

1995

Geschiedenis van de onze Wereldwinkel in een notendop

Onze vestiging aan het Julianaplein opende op 21 oktober 1995 haar deuren. De winkel kreeg een antroposofische uitstraling. Kenmerken hiervan waren: veel lichte kleuren, blank onbehandeld hout, licht en ruimte en ronde vormen. De wereldwinkel was organisatorisch een projectgroep onder de paraplu van de Vereniging Bussum Wereldwijd, die in november 1992 werd opgericht uit en door haar voorganger de Werkgroep Ontwikkelingssamenwerking Bussum.

Vrijwilliger medewerkers runden de winkel. Zij waren verantwoordelijk voor in- en verkoop, informatieverschaffing, maar ook voor werkzaamheden als schoonmaak en etaleren etcetera. In 2002 concludeerde het bestuur dat de verantwoordelijkheden die behoren bij de functie van bedrijfsleider niet meer door een vrijwilliger konden worden vervuld en werd er in mei een parttime bedrijfsleider aangesteld.

Tien jaar na de nieuwbouw kreeg de winkel een facelift. De Landelijke Vereniging Wereldwinkels, waar Bussum lid van is, had in samenwerking met het Ministerie voor Ontwikkelingssamenwerking een transformatieplan opgesteld dat de wereldwinkels in Nederland een eenduidiger en modernere uitstraling moest geven. In Bussum besloten we met dit plan in de hand een eigen koers te varen.

Ook de organisatievorm was aan vernieuwing toe. De Vereniging Bussum Wereldwijd en de Stichting Vrienden van de Wereldwinkel Bussum fuseerden en vormden de huidige Stichting Wereldwinkel Bussum.  

Eind 2008 bleek een aantal bouwkundige aanpassingen noodzakelijk. Enerzijds door aanscherping van eisen van de brandweer, anderzijds door behoefte aan meer opslagruimte. De bovenverdieping van de winkel werd uitgebreid. Financiële hulp kwam van de gemeenten Naarden en Bussum in de vorm van een subsidie. Donateurs en vaste klanten ‘kochten’ renteloze bouwcertificaten of doneerden een bedrag.

De afgelopen jaren had de wereldwinkel te maken met de economische crisis. Ondanks allerlei commerciële acties, die wel enig effect sorteerden, konden we onze centrale ambitie, een omzetvermeerdering, niet realiseren. Een aantal opeenvolgende jaren werd afgesloten met een negatief saldo. Daarom koos het bestuur halverwege het jaar 2010 voor een nieuwe strategie: Partnerwinkel worden. Een ingestelde werkgroep werd intensief begeleid door de Stichting Fairsupport om te komen tot een effectieve en efficiënte winkelexploitatie. De winkelindeling werd aangepast. Op paaszaterdag 23 april  2011 werd een feestelijke heropening georganiseerd die druk bezocht werd. Inmiddels zijn de activiteiten van de Stichting Fairsupport overgegaan in het bedrijf Retail Service Unit bv, dat is opgericht om retaildiensten te verlenen aan Wereldwinkels die dat wensen. Zo’n 60 wereldwinkels in Nederland maken gebruik van de diensten die o.a. bestaan uit levering van goederen uit een voorraadhuis, administratieve diensten/Back office, begeleiding in Visual Merchandising, trainingen en Automatisering (Kassa, Website).

Ook de Landelijke Vereniging Wereldwinkels verkeerde in roerige tijden. Wellicht heeft u daarover via de media het een en ander vernomen. Afnemende subsidies, teruglopende omzetten van aangesloten wereldwinkels, die daarover een percentage fee betalen, en het teruglopende ledental nopen ook hen tot bezuinigen.

Een opsteker in 2012 was de Retail Jaarprijs in de categorie beste Cadeauwinkel van Nederland. De wereldwinkels wonnen de titel uit 4 genomineerden! We scoorden op ‘klantvriendelijk personeel’ en ‘goede service’.